2023-08-28 08:45Pressmeddelande

Tiotusen steg om dagen för hjärtebarnen

En illustrerad karta över nordvästra Spanien, en linje som är dragen längs den norra kusten och Santiago de Compostela längst ut till vänster, det är målet. Walk4Life Sverige är en digital version av en pilgrimsvandring till Santiago de Compostela.

290.000 steg i september. För hjärtebarnens skull. Den 1 september sätter Walk4Life Sverige igång, över hela landet.

I år satsar Hjärtebarnsfonden på en digital utmaning i form av Walk4Life Sverige. Det som krävs av deltagarna är att gå 10.000 steg om dagen – eller aktiviteter som motsvarar det –  i 29 dagar.

– Förra året gjorde vi Walk4Life i Spanien för första gången och det var en enorm succé på alla plan. Nu breddar vi utmaningen och skapar en digital version där man kan delta oavsett var man befinner sig, berättar Billy Ydefjäll som leder Walk4Life.

Det är genom ett samarbete med appen Tappa som man har skapat de digitala förutsättningarna. Anmälningskostnaden är 295 kronor, Hjärtebarnsfonden och Tappa delar jämnt på intäkterna.

– Hundratals personer har anmält sig på kort tid. Vi var inte riktigt beredda på det men är självklart väldigt glada för det, säger Billy Ydefjäll.

Med deltagare från Luleå i norr till Malmö i syd påbörjas utmaningen den 1 september. En del deltar i lag med sin familj eller sina vänner, andra har anmält sig själva och blivit tilldelade ett lag av appen Tappa.

– När man deltar i Walk4Llife Sverige blir man också en del av ett sammanhang där man får utrymme att reflektera och samla sina tankar. Vi gör ju det här för att stödja kampen mot medfödda hjärtfel, världens vanligaste missbildning, säger Billy Ydefjäll.

Deltagarna anmäler sig på Walk4Lifes hemsida www.walk4life.se/sverige

Varje år får föräldrar till 2000 barn i Sverige beskedet att deras barn har fel på sitt hjärta. Det kan röra sig om allt från mindre hål som växer igen av sig själva till livshotande situationer som kräver omedelbar operationen. I dag lever fler än 70 000 personer med medfött hjärtfel varav ungefär 30 000 är barn. Hjärtebarnsfonden är en riksomfattande, oberoende intresseorganisation som sedan 1975 aktivt arbetar för att ge röst åt hjärtebarnen och deras familjer och därmed synliggöra och förbättra deras ofta mycket tuffa livssituation. Hjärtebarnsfonden samlar drygt 5700 medlemmar i 13 föreningar över hela Sverige. www.hjartebarnsfonden.se

Mattias Barsk
Mattias Barsk