2021-09-28 04:45Pressmeddelande

Hjärtebarnsfonden lanserar Walk4Life den 29 september 2021

Billy Ydefjäll, projektledare på Hjärtebarnsfonden, kommer att tillsammans med Carl Erik Dalbøge, som utvecklat och drivit team Rynkeby under 13 år, att starta upp ett nytt nordiskt insamlingsprojekt under hösten 2021.

Walk4Life är ett friskvårdsevent som kommer att finnas på många platser i Sverige. Under 2021-2022 är målet att starta upp fem lokala Walk4Life Team och där varje lokalt team har som mål att samla in minst en kvarts miljon kronor till Hjärtebarnsfonden. Alla deltagare tränar tillsammans och genomför olika aktiviteter med sitt Team och i september 2022 vandrar Teamet delar av Pilgrimsleden Camino de Santiago.

Att vandra pilgrimsleden Camino de Santiago i norra Spanien har blivit allt mer populärt under de senaste åren. Många lockas av möjligheten att koppla av från den moderna tidens stress och höga tempo. Kanske för att lära känna sig själv och resesällskapet, kanske för att utmana sig själv eller för att uppleva något utöver det vanliga.

Att delta i ett team skapar en möjlighet att hjälpa barn och deras familjer med friskvård i fokus. Teamen ger också en delad stolthet och tillfredsställelse att delta i Walk4Life samt en fantastisk gemenskap. Alla deltagare står för sina egna kostnader.

Mer information och anmälan finns på Hjärtebarnsfondens hemsida från och med den 29 september.

- Billy Ydefjäll –”Varje steg känns värdefullt och oavsett om det ösregnar eller är solsken vet vi att vår resa gör skillnad”.

Hjärtfel är den vanligaste medfödda missbildningen. Ett trasigt barnhjärta förändrar allt. Varje år får 2000 familjer i Sverige beskedet att deras nyfödda barn har fel på sitt hjärta. Det kan röra sig om allt från mindre hål som växer igen av sig själv till livshotande situationer som kräver omedelbar operation. I Sverige lever idag 80 000 personer med medfött hjärtfel, varav över 30 000 av dem är barn. Hjärtebarnsfonden är en riksomfattande, oberoende intresseorganisation som sedan 1975 aktivt arbetar för att ge röst åt hjärtebarnen och deras familjer och därmed synliggöra och förbättra deras ofta mycket tuffa livssituation. Hjärtebarnsfonden samlar drygt 6000 medlemmar i 12 Hjärtebarnsföreningar lokalt förankrade över hela Sverige. En trettonde förening är nationellt verksam och samlar vuxna med medfött hjärtfel, GUCH, (Grown up with Congenial Heart Disease) Det är Sveriges enda patientförening för denna grupp.