2023-06-27 13:36Pressmeddelande

Läger för att minska utanförskapet för barn med hjärtfel

Tre barn med färg i ansikte och hår som ler stort mot kameran.180 deltagare väntas till Hjärtebarnsfondens Summercamp på Isaberg.

Under fyra dagar samlas närmare 180 barn och anhöriga från hela Sverige på Isabergsområdet för att utbyta erfarenheter, utmana sina rädslor och träffa nya vänner. Det de har gemensamt är att de har ett medfött hjärtfel.

Det är Hjärtebarnsfonden som står som arrangör av det stora lägret som närmast kan liknas vid en festival.

"Det här är en viktig del av vårt arbete, att minska utanförskapet för de 2000 barn om året som föds med hjärtfel" säger Linda Sundberg, generalsekreterare på Hjärtebarnsfonden.

Från torsdagen den 29 juni till söndag 2 juli kommer barn i alla åldrar, deras syskon och föräldrar att kunna delta i olika aktiviterer anpassade för allas behov. En del är mer krävande, andra är perfekta för den som har nedsatt syresättning på grund av sitt svåra hjärtfel.

"Platserna tog slut på bara några dagar, så behovet är stort" säger Linda Sundberg.

Hjärtebarnsfonden erbjuder alla medlemsbarn gratis deltagande och för vuxna har priset kraftigt subventionerats. Allt för att möta de drabbade familjerna i den situation de befinner sig i just nu, med höga räntor och utgifter.

Kontakta oss gärna för mer information!
Vill ni besöka oss på Isaberg under dagarna så hör gärna av er till kommunikationschef Mattias Barsk, 0739-33 06 15 (skicka gärna textmeddelande först) eller mejla mattias.barsk@hjartebarnsfonden.se

Varje år får föräldrar till 2000 barn i Sverige beskedet att deras barn har fel på sitt hjärta. Det kan röra sig om allt från mindre hål som växer igen av sig själva till livshotande situationer som kräver omedelbar operationen. I dag lever fler än 70 000 personer med medfött hjärtfel varav ungefär 30 000 är barn. Hjärtebarnsfonden är en riksomfattande, oberoende intresseorganisation som sedan 1975 aktivt arbetar för att ge röst åt hjärtebarnen och deras familjer och därmed synliggöra och förbättra deras ofta mycket tuffa livssituation. Hjärtebarnsfonden samlar drygt 5 700 medlemmar i 13 föreningar över hela Sverige. www.hjartebarnsfonden.se