2023-01-31 13:38Pressmeddelande

Hjärtemånaden: Barn ska inte lida av hjärtfel

Minna föddes med hjärtfel.Minna föddes med hjärtfel.

När Minna var 2 dagar gammal upptäckte man ett pysljud i hennes hjärta. Idag är hon elva år och för ett knappt år sedan gjorde hon sin första operation. Hon går i ridskola och deltar i alla aktiviteter på skolan, orkar hon inte säger hon till.

- Men det behövs mer kunskap, mer forskning. Barn ska inte lida, säger Tess Burgess, mamma till Minna och fortsätter.
- Den oron och anspänningen man lever med som hjärtebarnsförälder säger allt om hur osäkert det är.

Februari är alla hjärtans månad. Även de med fel räknas. Och därför satsar vi på Hjärtebarnsfonden extra mycket på att lyfta frågan om barnhjärtsjukdomar och medfött hjärtfel.

Varje år får föräldrar till 2000 barn reda på att just deras lilla barn har ett hjärtfel. Årets kampanj på Hjärtemånaden har det enkla budskapet att "Barn ska inte lida av hjärtfel".

Under 2022 delade vi ut 2.850.000 kronor till forskning om medfött hjärtfel. Samma år delade vi ut 330.000 kronor i enskilda bidrag till familjer som legat länge på sjukhus eller förlorat barn. Vi stödjer drabbade och forskningen. Genom att samla in pengar under februari vill vi öka kraften i vårt arbete, och samtidigt upplysa om hur vanligt det är med medfött hjärtfel.

Du som vill stödja forskning om medfött hjärtfel kan swisha din gåva til 900 58 77.
Du kan också besöka vår kampanjsida på Hjärtemånaden | Hjärtebarnsfonden (hjartebarnsfonden.se)

Varje år får 2000 familjer i Sverige beskedet att deras nyfödda barn har hjärtfel. Det kan röra sig om allt från mindre hål som växer igen av sig själv till livshotande situationer som kräver omedelbar operation. I Sverige lever idag 70 000 personer med medfött hjärtfel, varav över 30 000 av dem är barn. Hjärtebarnsfonden är en riksomfattande, oberoende intresseorganisation som sedan 1975 aktivt arbetar för att ge röst åt hjärtebarnen och deras familjer och därmed synliggöra och förbättra deras ofta mycket tuffa livssituation. Barn ska inte lida av hjärtfel. Hjärtebarnsfonden samlar drygt 6000 medlemmar i 13 Hjärtebarnsföreningar lokalt förankrade över hela Sverige.