2022-09-29 05:00Pressmeddelande

Här är CHD–4 – världens första trummaskin med medfött hjärtfel

CHD - 4 trummaskinen med hjärtfel.CHD - 4 trummaskinen med hjärtfel.

Världens första trummaskin med hjärtfel.

För att uppmärksamma problemet med medfödda hjärtfel presenteras idag på WHO:s internationella hjärtdag CHD–4 – en unik trummaskin baserad på hjärtslag från fyra olika barn med medfödda hjärtfel. Maskinen är skapad av designern Love Hultén och det svenska techbolaget teenage engineering för Hjärtebarnsfonden.

Världshjärtdagen den 29 september instiftades för att belysa de globala problemen med hjärt- och kärlsjukdom. Medfödda hjärtfel är den vanligaste medfödda missbildningen i världen och i Sverige föds ca 2000 barn med hjärtfel varje år. Trots det är kunskapen om problematiken låg.

Ett av barnen som medverkar till vår trummaskin med hjärtfel.

Vincent är ett av barnen som medverkar till vår trummaskin med hjärtfel.

För att uppmärksamma problemet med medfödda hjärtfel har designern Love Hultén, vars audiovisuella projekt har uppmärksammats av namn som Kanye West och Asap Rocky, tillsammans med teenage engineering skapat ett unikt instrument – CHD–4, en trummaskin med hjärtfel. Maskinen, som fungerar likt en modulär synth, skapar rytmer baserat på EKG:er från fyra barn med medfödda hjärtfel. Varje EKG har avkodats till en så kallad sequencer, vilket gör det möjligt att spela på hjärtslagen från varje barn.

“Trummaskiner är till sin natur definierade av ordning – slag, takt och rytm. Den här maskinen rubbar det systemet, precis som livet rubbas när ett barn föds med hjärtfel. Dessa trasiga hjärtan har alla sin egen rytm som kan vara för långsam, för snabb eller arytmisk. Att omvandla varje unikt hjärtslag till ljud var en känslomässig resa. Jag hoppas att den som hör maskinen kommer att känna detsamma”, säger Love Hultén.

De fyra hjärtebarnen – Liv, Janiyah, Vincent och Wega – föddes alla med olika hjärtfel, men klarade sig tack vare forskningsframsteg och läkarvård. CHD–4 kommer under hösten skickas iväg på turné för att samla in pengar och uppmärksamma medfödda hjärtfel, för att sedan auktioneras ut i samband med Alla Hjärtans Dag den 14 februari. Alla intäkter kommer att gå till Hjärtebarnsfonden, organisationen som hjälper barn med medfödda hjärtfel och deras familjer.

“Vi är helt överväldigade över engagemanget hos Love och teenage engineering och enormt stolta över samarbetet. Jag hoppas att det här unika projektet kan hjälpa oss att öka kännedomen om medfödda hjärtfel på bred front”, säger Linda Sundberg, Generalsekreterare för Hjärtebarnsfonden.

För mer information och högupplösta bilder, gå till Dropbox

Läs mer på: www.heartbeatdrummachine.com

Mattias Barsk, Kommunikationschef, Hjärtebarnsfonden
mattias.barsk@hjartebarnsfonden.se

Om Love Hultén

Designen Love Hultén är känd för sina handgjorda audiovisuella konstprojekt som fått stort genomslag i music-tech-världen. Genom att kombinera elektronik med organiska material som trä har Love, som lägger både hjärta och själ i alla sina projekt, han skapat allt från uttrycksfulla synthar till retroinspirerade spelkonsoller.

Hjärtfel är den vanligaste medfödda missbildningen. Ett trasigt barnhjärta förändrar allt. Varje år får 2000 familjer i Sverige beskedet att deras nyfödda barn har fel på sitt hjärta. Det kan röra sig om allt från mindre hål som växer igen av sig själv till livshotande situationer som kräver omedelbar operation. I Sverige lever idag 80 000 personer med medfött hjärtfel, varav över 30 000 av dem är barn. Hjärtebarnsfonden är en riksomfattande, oberoende intresseorganisation som sedan 1975 aktivt arbetar för att ge röst åt hjärtebarnen och deras familjer och därmed synliggöra och förbättra deras ofta mycket tuffa livssituation. Hjärtebarnsfonden samlar drygt 6500 medlemmar i 12 Hjärtebarnsföreningar lokalt förankrade över hela Sverige. En trettonde förening är nationellt verksam och samlar vuxna med medfött hjärtfel, GUCH, (Grown up with Congenial Heart Disease) Det är Sveriges enda patientförening för denna grupp.