2021-02-11 10:18Pressmeddelande

Heartbeats – En välgörenhetskonsert för att små hjärtan ska fortsätta slå

På Alla Hjärtans Dag intar artister, musiker, författare och konstnärer Paviljongen i Kungsträdgården för en livesänd konsert i barnhjärtats tecken. I konserten hyllar Andreas Wijk, Caroline af Ugglas, Nomad och fler alla små hjärtan som kämpar för att slå och de som inte orkade mer.

I Sverige föds varje år 2000 barn med hjärtfel. Det är 6 barn varje dag. Oavsett hur allvarligt hjärtfelet är så innebär upptäckten av ett litet trasigt barnhjärta alltid en livslång oro för hela familjen med ständiga sjukhusbesök, operationer och trauman. Konserten arrangeras i samarbete med Stockholm stad.

Andreas Wijk är gucharen och artisten som obehindrat rör sig mellan alla möjliga konstnärliga uttryck. Han har otaliga priser och utnämningar i bagaget. Det är inte för inte som han kallas främst i Sverige på det mesta han tar sig an. Andreas Wijk föddes med ett livshotande hjärtfel som har inneburit stora och svåra operationer både som barn och i vuxen ålder. Han har baserat sin senaste singel ”somebody to love” på sina egna hjärtslag ett projekt han jobbat på i flera år. Mer av hjärtat kommer vi även få höra i hans kommande låtar.

Nomad är hjärtebarnspappan och rapparen som gick från zebramönstrade musikgruppen Som Fan till att vara en tongivande figur i den svenska battlerap-scenen under 10-talet. Låten Lilla Hjärtat handlar om när hans dotter plötsligt behövde åka in till akuten på grund av ett medfött hjärtfel. Han är aktuell med albumet Blåser i Stormen, som har fötts ur de senaste årens tumult av desperation och ångest men också acceptans, mognad och hopp.

– Fastän jag vet att oddsen inte är på min sida, fastän det känns som stormen aldrig kommer ta slut så ställer jag mig upp och blåser tillbaka som en dåre. Blås, huffa, puffa, slit, riv, dåna hur mycket du vill. Jag kommer alltid blåsa tillbaka. Jag kommer aldrig ge upp, säger Nomad.

Caroline af Ugglas är kanske mest känd som artist och körledare men hon är även en eftertraktad konstnär. Hon har målat parallellt med musiken sedan hon var 20 år gammal och nu har hon valt att engagera sig för hjärtbarn genom att designa gnuggisar och kläder exklusivt för Hjärtebarnsfonden.

Under konserten möter vi även Adam Esser vars bok ”Som ett hjärta som vägrar sluta slå” handlar om hans en timma långa hjärtstopp som otroligt nog inte gav honom några bestående men. Vi hör också utdrag ur böckerna ”Fjärilen Rosali opererar hjärtat” av Monika Frick och ”Amanda Viktoria” av Jonas Kihlman.

Konserten livestreamas på Kungsträdgårdens facebooksida här på Alla Hjärtans Dag den 14 februari kl 16.00.

Eventet är ett samarbete mellan Hjärtebarnsfonden, Stockholm Stad och Abby Priest.

Om Hjärtebarnsfonden

Hjärtfel är den vanligaste medfödda missbildningen. Ett trasigt barnhjärta förändrar allt. Varje år får 1000 familjer i Sverige beskedet att deras nyfödda barn har fel på sitt hjärta. Det kan röra sig om allt från mindre hål som växer igen av sig själv till livshotande situationer som kräver omedelbar operation. I dag lever fler än 40 000 personer med medfött hjärtfel, varav närmare hälften är under 18 år. Hjärtebarnsfonden är en riksomfattande, oberoende intresseorganisation som sedan 1975 aktivt arbetar för att ge röst åt hjärtebarnen och deras familjer och därmed synliggöra och förbättra deras ofta mycket tuffa livssituation. Hjärtebarnsfonden samlar drygt 6000 medlemmar i 12 Hjärtebarnsföreningar lokalt förankrade över hela Sverige. En trettonde förening är nationellt verksam och samlar vuxna med medfött hjärtfel, GUCH, (Grown up with Congenial Heart Disease) Det är Sveriges enda patientförening för denna grupp.